13 Temmuz 2020 Pazartesi

Mısır Mitolojisi ~ ATUM: Bir Tanrı Yaratıcısı



Görüntünün olası içeriği: 1 kişi, gece

Mısır Mitolojisi
~ ATUM: Bir Tanrı Yaratıcısı
Atum (Tem veya Temu olarak da bilinir), Iunu'da (Heliopolis, Aşağı Mısır) ibadet edilen ilk ve en önemli Eski Mısır tanrısıydı, ancak daha sonraki zamanlarda Ra şehirde önem kazandı ve bir dereceye kadar onu gölgede bıraktı. Doğu Deltası'ndaki Pithom'daki Per-Tem'in ("Atum'un evi") ana tanrısıydı.
Aşağı Mısır'daki Eski Krallık'ta en popüler olmasına rağmen, genellikle tüm Mısır'daki Firavun ile yakından ilişkilidir. Yeni Krallık sırasında, Atum ve Theban tanrısı Montu (Montju), Karnak'taki Amun Tapınağı'nda kralla tasvir edilmiştir. Geç Dönemde kertenkele muskaları tanrının bir simgesi olarak giyilirdi.
Atum, Heliopolitan Ennead'in yaratıcı tanrısı idi. Atum'un en eski kaydı Piramit Metinleri (beşinci ve altı hanedanlı Firavunların bazı Piramitlerinde yazılı) ve Tabut Metinleri'dir (kısa süre sonra soylu mezarları için yaratılmıştır).
Başlangıçta hiçbir şey yoktu (Rahibe). Rahibe bir toprak yığını yükseldi ve bunun üzerine Atum kendini yarattı. Shu (hava) ve Tefnut'u (nem) ağzından tükürdü. Atum'un iki çocuğu ondan ayrıldı ve karanlık hiçlik içinde kayboldu, bu yüzden Atum onları aramak için "Gözünü" gönderdi (farklı zamanlarda birçok tanrıya verilen bir epitet olan "Ra'nın Gözü" nde bir öncü). Bulunduklarında Shu'ye "hayat" ve Tefnut'u "düzen" olarak adlandırdı ve onları bir araya getirdi.
Atum yoruldu ve dinlenmek için bir yer istedi, bu yüzden kız arkadaşı Tefnut'u öptü ve Rahibe sularından yükselen ilk höyüğü (Iunu) yarattı. Shu ve Tefnut yeryüzünü (Geb) ve gökyüzünü (Nut) doğurdu; bunlar da Osiris, Isis, Set, Nephthys ve Horus'u yaşlı olarak doğurdu. Mitin sonraki versiyonlarında Atum, Shu ve Tefnut'u mastürbasyon yaparak üretir ve Geb ve Nut'u böler çünkü sürekli çiftleşmelerini kıskanır.
Bununla birlikte, yaratıcı doğasının iki tarafı vardır. Ölülerin Kitabında, Atum Osiris'e sonunda dünyayı yok edeceğini, her şeyi zamanın başında var olan ilk sulara (Rahibe) batıracağını söyler. Bu yoklukta Atum ve Osiris yılan şeklinde hayatta kalacaklar.
Atum, Ra, Horakhty ve Khepri güneşin farklı yönlerini oluşturdu. Atum, her gece yeraltı dünyasını dolaşan batan güneşti. Ayrıca yeni oluşturulan güneşi temsil eden kendini geliştiren bokböceği olarak güneş teolojisi ile de bağlantılıydı. Sonuç olarak, Piramit ve Tabut Metinlerinde Ra'nın (yükselen güneş) Re-Atum olarak “doğu ufkundan ortaya çıkan” ve “batı ufkunda kalan” ile birleşir. Başka bir deyişle Re-Atum olarak şafakta dirilmeden önce her gece alacakaranlıkta öldü. Tanrıların hükümdarı ile kombine. Bu formda, Atum batan güneşi ve yeraltı dünyasından doğuda yükselişine olan yolculuğunu da sembolize etti.
Atum, diğer tanrıların soyundan gelen ilk ilahi çift Shu ve Tefnut'u yaratan tanrıların babasıydı. Ayrıca Firavunların babası olarak kabul edildi. Birçok Firavun, güç tabanının Iunu'dan taşınmasından çok sonra "Atum'un Oğlu" unvanını kullandı. Atum'un kralla yakın ilişkisi birçok kült ritüelinde ve taç giyme törenlerinde görülür. Geç döneme tarihlenen bir papirüs, tanrının kralın rolünün yeniden teyit edildiği Yeni Yıl festivalinde merkezi öneme sahip olduğunu gösterir. Yeni Krallık'tan itibaren, genellikle kutsal ished ağacının yapraklarına kraliyet isimleri yazan bir görünüm yaptı ve bazı Alt Mısır yazıtlarında Atum, Firavun'u taçlandırıyor (örneğin Pithom'daki Ramses II tapınağı).
Thebes yakınlarındaki Krallar Vadisi'nin Yeni Krallık mezarlarındaki metinler, Atum'u kötücülerin cezalandırılmasını ve güneş tanrısının düşmanlarını denetleyen yaşlı, koç başı bir adam olarak tasvir ediyor. Ayrıca, Hollanda dünyasındaki yılanlar Nehebu-Kau ve Apep (Apophis) gibi bazı kötü güçleri de itiyor. Ayrıca tüm iyi insanlara koruma sağlayarak, ruhları yutarak ve kalpleri kaparak yaşayan ölümcül köpek başlı bir tanrının gizlendiği Ateş Gölü'nden güvenli geçişlerini sağlar.
Atum genellikle antropomorfik formda tasvir edilir ve tipik olarak Üst ve Alt Mısır'ın çift taç giydiği gösterilir. Onu bir Firavun'dan ayıran tek ayrıntıdan biri sakalının şeklidir. Ayrıca bir güneş diski ve uzun bir üçlü peruk ile tasvir edilmiştir.
Hollanda dünyası rolü ve güneş yönüyle, sıklıkla bir koç başı ile sunulur. Bir tahtta oturmuş olabilir, ancak ayakta durduğu, hatta yaşlılığı vurgulandığında bir personele yaslandığı da gösterilebilir. Atum ayrıca ilkel tepenin görüntüsü ile temsil edildi. İlk Ara dönemde "Atum ve Eli" bazı tabutlarda ilahi bir çift olarak görünür. Güneş diskini ve boynuzları arasında uraeus taşıyan siyah boğa Mnewer tarafından temsil edildi. Yılan, boğa, aslan, kertenkele ve ichneumon (Mısır mongoose) onun kutsal hayvanlarıdır. Bir maymun olarak, bazen düşmanlarını vurmak için bir yay ile silahlandırıldı. Güneş tanrısı olarak, bir bokböceği olarak da tasvir edildi ve şimdi Karnak'taki kutsal gölün yanında duran dev bokböceği heykeli Atum'a ithaf edildi. Ayrıca,
Atum'un temsilleri şaşırtıcı derecede nadirdir, ancak Firavun'un "İki Toprakların Efendisi" olarak tasvirlerinden bazıları Atum'un enkarnasyonları olarak da görülebilir. Atum'un nadir heykellerinin en büyüğü, Atum'un önünde diz çökmüş 18. Hanedan'ın Kral Horemheb'ini tasvir eden bir gruptur.
~ Mısır Mitolojisi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder